jak zrobić dobry portret?

Przyznaję się: celowo w tytule błędnie postawiłem pytanie. Z kilku przyczyn „błędnie” i z kilku „postawiłem”.
(dla zwięzłości przekazu internetowego podam po jednym przykładzie)

Skupiając się na „błędnie” to należy zwrócić uwagę na abstrakcyjność pojęcia „dobry portret”. Bo może być dobry dla mnie, ale już dla osoby utrwalonej na zdjęciu niekoniecznie. I w tym przypadku tak właśnie jest (model, czyli moja córka jest nie do końca przekonana o wartości tego zdjęcia).
Oprócz autora i modela w dyskusji udział mogą brać (do czego w tym miejscu serdecznie namawiam) osoby postronne lub też bliższe osobie sfotografowanej i/lub fotografowi, czyli posiłkując się bardziej naukowym (obiektywnym i zuniwersalizowanym) językiem: …postronne lub też bardziej zainteresowane wobec podmiotu wypowiadającego jak i wobec tematu wypowiedzi, co ma dość znaczący wpływ na odbiór i ocenę. Zależność ta tyczy się nie tylko kwestii fotografii, ale powszechnie istnieje jako jedna z podstawowych zależności i właściwości natury.

Najważniejszym powodem, dla którego postawiłem błędnie pytanie jest idąca za „błędnością” znacząca wartość dla świata. Wynika ona z tego, że dla przykładu: świat „bezbłędny” sobie płynie wytyczonym korytem, na nic po drodze nie trafia, nie zalewa, nie podmywa mostów, czyli nie powoduje refleksji. I to jest, moim skromnym zdaniem, najgorsze co świat (pojedynczy temat, problem, człowieka) może spotkać. Bo jakby się zastanowić to możliwe, że byłoby dobrze dla tych nieużytków gdyby raz na jakiś czas coś je zalało. A ten stary most: póki stoi problemu nie ma, spokojnie się zestarzeje i w końcu pochłonie ofiarę spróchniałych desek. A gdyby go podmyło i naruszyło konstrukcję? Człowiek musiałby się zatrzymać i zadać sobie pytanie:

jaki powinien być dobry most?
albo dobra rzeka?
albo dobry portret?

Poniosło mnie, przepraszam.
Niektóre zdjęcia jakoś mi tak „rozjaśniają” temat.

olga-portret-sesja dziecieca-czarna zebra

4 thoughts on “jak zrobić dobry portret?

  1. Ja (jako osoba postronna) uważam, że to zdjęcie jest świetne 🙂
    Czasami trudno jest samemu ocenić wartość zdjęcia przez czysty sentyment do miejsca, osoby albo czasu. Chciałabym opanować tę sztukę 🙂

  2. Na tą chwilę może się nie podoba, nie jest przecież różowy ani błękitny;) Wyobrażam sobie jej szczęście w przyszłości, gdy zacznie świadomie odkrywać Twoje prace. Taki blog jest jak posag – skrzynia ze skarbami.
    I taka myśl mi przychodzi – za pięć lat, pod tym portretem……

Skomentuj

